Elektromobiliai – nauda ir galimybės Jums

Jei planuojate netrukus keisti automobilį, leiskite atspėti: pasirinkimų sąraše – elektromobilis? Tarptautinės energetikos agentūros duomenimis, pernai pasaulyje įsigyta daugiau nei 10 mln. naujų elektromobilių ir jau šiemet šis rekordas turėtų būti pagerintas, mat 2023 m. planuojama parduoti net 14 mln. elektromobilių ir tai sudarytų 18% naujų sandorių. Tai yra milžiniškas augimas, nes, palyginimui, 2020 metais elektromobiliai sudarė tik 4% visų naujų parduotų automobilių.

Elektromobilių augimas Baltijos šalyse taip pat netikėtose aukštumose. Europos automobilių gamintojų asociacijos duomenimis, vien pirmąjį 2023 m. pusmetį naujų elektromobilių registracijų skaičius Lietuvoje išaugo 72 procentais. Viso buvo užregistruoti 1009 automobiliai. Latvijoje užregistruotas 901 naujas elektromobilis, Estijoje – 644.

Kas lemia elektromobilių išpopuliarėjimą? Vairuotojus vilioja ne tik ekologiniai motyvai. Pasakojame apie elektromobilių privalumus, galimybes ir iššūkius su kuriais susiduria elektromobilių vairuotojai. Taip pat kviečiame sužinoti, kodėl kasko draudimas elektromobiliams aktualesnis nei įprastai.

Elektromobiliai prisideda prie aplinkosaugos

Neabejotinai pagrindinis faktorius, lemiantis elektromobilių populiarumą, yra aplinkosaugos spaudimas. Didėjantis susirūpinimas klimato kaita ir aplinkosauga verčia vyriausybes ir tarptautines organizacijas skatinti mažiau teršalų išskiriančių transporto priemonių naudojimą. Elektromobiliai yra vienas iš sprendimų, padedančių sumažinti neigiamą transporto sektoriaus ekologinį poveikį.

Vidaus degimo automobiliai visų pirma yra kritikuojami dėl taršos, kuri kenkia gamtai ir žmonėms. Automobiliai išskiria šiltnamio efektą sukeliančias dujas, kurių pagrindą sudaro CO2. Taip pat išskiriamas anglies monoksidas, azotų oksidai ir kietosios dalelės, visa tai turi neigiamą poveikį žmonių sveikatai. O štai elektromobilis važiuodamas neišskiria taršos, kuri būtų pavojinga žmonių sveikatai.

Elektromobiliai neturi išmetamųjų dujų, nes yra varomi tik elektros energija, taigi neišskiria šiltnamio efektą sukeliančių dujų. Pagrindinis elektromobilių teršalų šaltinis yra energija, naudojama akumuliatoriams įkrauti.

Elektromobilis yra 20% mažiau žalingas aplinkai

Elektromobiliai yra ekonomiška transporto priemonė, žymiai efektyviau naudojanti energiją. Kartais skirtumas gali siekti apie 2 kartus. O pasitelkus vėją, saulę ar hidroenergetiką, elektros energiją galima būtų pagaminti neišskiriant jokios taršos.

Vertinant visą automobilio gyvavimo laikotarpį (įskaitant gamybą), 200 tūkst. kilometrų ridą ir utilizaciją, elektra varomas automobilis yra iki 20% mažiau žalingas aplinkai. O jei būtų naudojama tik ekologiškai pagaminta elektros energija, vienas elektromobilis per savo gyvavimo laikotarpį šiltnamio efektą sukeliančių dujų išmestų 50% mažiau nei tradiciniais degalais varomas automobilis.

Elektromobilis atsipirks greičiau

Elektromobiliai yra ekonomiška ir tvari transporto priemonė, tačiau dažnai kelią pastoja didesnė kaina. Todėl natūralu, kad kyla klausimas, kuo ši transporto priemonė yra pranašesnė ir ar atsiperka, lyginant su degalais varomais automobiliais. Pirmiausia, reikėtų nepamiršti, kad elektromobilių eksploatacijos išlaidos yra ženkliai mažesnės.

Kaip elektromobilis atsipirks

1. Baterija

Elektromobilio baterijos gyvavimo ciklas yra gerokai ilgesnis nei vidutinio automobilio su vidaus degimo varikliu. Kalbant apie eksploatavimo trukmę – baterija gali tarnauti 15–20 metų, o tai atitinka 160–320 tūkst. kilometrų, priklausomai nuo vairavimo įpročių.

2. Elektra

Elektra, kuria varomas elektromobilis, kainuoja mažiau nei degalai.

Pavyzdžiui: tam, kad būtų galima nuvažiuoti 100 km su automobiliu, vidutiniškai reikia 6–7 litrų degalų, kurių kaina svyruoja nuo 1,3 iki 1,6 Eur/l.

Elektromobiliui tam pačiam atstumui nuvažiuoti reikalingas energijos kiekis yra apie 18–20 kilovatvalandžių (kWh), o 1 kWh kaina, įkraunant namuose, yra apie 15–25 ct (priklausomai nuo elektros tarifo). Todėl pirmuoju atveju 100 km kelionė kainuoja apie 8–11 Eur, o antruoju – apie 3–5 Eur.

3. Krovimo stotelė

Turint individualią saulės elektrinę galėsite naudotis elektromobilio įkrovimu mažiausia kaina.

Individuali saulės elektrinė, komunikuodama su įkrovimo stotele, gali užtikrinti įkrovimą iš momentinės saulės elektrinės gaminamos elektros energijos. Tai reiškia, kad įkrovimui naudojama elektra yra nemokama, nevertinant pačios saulės elektrinės atsipirkimo.

Neturint saulės elektrinės, elektromobilio įkrovimo kaina tiesiogiai priklauso nuo pasirinkto elektros tarifo plano.

4. Subsidijos

2023 metais Lietuvoje galioja valstybės parama. Perkant naują elektromobilį ji siekia 5 000 Eur, naudotą – 2 500 Eur, o utilizuoti atidavus turėtą taršų automobilį galima papildomai susigrąžinti 1 000 Eur.

5. Kuro akcizas

Taip pat reikėtų nepamiršti, kad 2025 m. Lietuvoje bus didinamas kuro akcizas, svarstomas draudimas į miesto centrą įvažiuoti vidaus degimo variklius turinčiais automobiliais.

Keičiantis mokestinei ir reguliacinei taršių automobilių aplinkai, plečiantis elektromobilių infrastruktūrai, elektromobilis būtų pragmatiškas pasirinkimas.

Elektromobiliai gali pasigirti technine pažanga

Nuolatinės investicijos į sudėtingas akumuliatorių technologijas, cheminių bei fizikinių procesų tobulinimas ir inžinerija stipriai pakeitė suvokimą apie elektromobilių akumuliatorius. O tai svariai prisidėjo prie elektromobilių išpopuliarėjimo.

Nuosekliai į naujoves investuojantys automobilių gamintojai nuolat kelia naujus iššūkius. Plačiai paplitusios didelio energijos tankio ir ilgo gyvavimo ciklo ličio jonų baterijos yra nuolat tobulinamos, siekiant dar labiau padidinti jų efektyvumą ir ilgaamžiškumą.

Dar gana neseniai galėjai išgirsti nuomonę, neva elektromobilių akumuliatoriai greitai praranda savo darbines savybes ir po kelerių metų elektra varomi automobiliai tampa netinkami naudoti arba gerokai sumenksta jų galimybės. Tačiau šiandien elektromobiliuose montuojami ličio jonų akumuliatoriai pagaminti taip gerai, kad gali tarnauti bent dešimtmetį, iki kol juos reikės pakeisti.

Plečiamos elektromobilių baterijų perdirbimo galimybės

Elektromobilių baterijose yra daug brangių medžiagų, kurių didžiąją dalį sudaro varis, aliuminis, nikelis, kobaltas, litis ir kt. Europoje yra statomi ir veikia perdirbimo centrai. Dažnai elektromobilių gamintojai bendradarbiauja su startuoliais ir lenktyniauja, kas pirmiau paskelbs apie atrastą galimybę visiškai perdirbti atitarnavusias baterijas. Dėl šių priežasčių atsiranda vis daugiau perdirbimo galimybių, mažėja poveikis gamtai.

Didelės investicijos elektromobilių infrastruktūrai gerinti

Neprognozuotai spartus pastarųjų metų elektromobilių išpopuliarėjimas išryškino viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų trūkumą visoje Europoje.

2022 metų duomenimis, Europoje daugiausiai įkrovimų prieigų turėjo Olandija, Vokietija, Prancūzija, Italija ir Ispanija. Beveik 42% visų elektromobilių įkrovimo punktų yra sutelkti dviejose ES šalyse: Olandijoje (112 tūkst.) ir Vokietijoje (88 tūkst.). Lietuva, kartu su Latvija ir Estija, Kipru bei Malta, atsidūrė mažiausiai įkrovimo punktų turinčių šalių penketuke.

Tačiau situacija sparčiai keičiasi. Jei 2022 metais Lietuvoje buvo fiksuoti 477 įkrovimo punktai, tai 2023 metų 3 ketvirtyje, Susisiekimo ministerijos statistikos duomenimis, viešųjų ir pusiau viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų fiksuota apie 900. Planuojama, kad iki 2030-ųjų jų skaičius turėtų išaugti iki 6 tūkst.

Didėjanti elektromobilių įvairovė

Elektromobilis – kitos kartos automobilis. Inžinieriniai sprendimai, valdymas, vartojimo patogumas, ergonomika, eksploatacija – visos šios savybės yra kardinaliai pasikeitusios , lyginant su vidaus degimo automobiliais.

Dizaineriams atsirišo rankos ir gamintojai kasmet pristato vis daugiau modelių. Tiesa, pirkėjai spėjo parodyti, kad ieško elektromobilių, kurie savo dizainu nesiskirtų nuo vidaus degimo varikliu varomų modelių.

Populiariausi elektromobilių modeliai Europoje 2023

2023 m. pirmąjį ketvirtį perkamiausi elektromobilių modeliai (nauji sandoriai) Europoje buvo: Tesla Model Y, Volvo XC40, Tesla Model 3, Volkswagen ID. 3, Audi Q4 e-tron.

Elektromobiliai koreguoja įpročius

Elektromobiliai turi daug privalumų. Jie reikalauja mažiau priežiūros, nereikia kas 30 tūkstančių kilometrų naujų skysčių, filtrų ar kas kelis aptarnavimus keisti paskirstymo diržų bei grandinių.

Vis dėlto elektromobiliai yra naujovė ir reikia pasiruošti galimiems iššūkiams.

Elektromobilis nėra tiesiog kitos markės automobilis. Būkite pasiruošę, kad keičiant vidaus degimo variklio automobilį į varomą elektra iš esmės reikia pakeisti ir savo vartojimo bei keliavimo įpročius. Rūpintis automobilio įkrovimu yra kitokia patirtis, nei tiesiog užsukti į degalinę ir užsipilti degalų.

Kad kelionė būtų sklandi ir išvengtumėte stresą keliančių situacijų, naudinga susipažinti su kelionių elektromobiliu specifika.

1. Žinokite, kokį atstumą Jūsų elektromobilis gali nuvažiuoti su viena įkrova

Nereikėtų aklai pasitikėti tuo, ką skydelyje rodo indikatoriai. Automobilio valdymo kompiuteris nežino, kur Jūs važiuosite ir kokiu greičiu, todėl prietaisų skydelyje pateikta informacija gali šiek tiek klaidinti. Pavyzdžiui, jeigu su tuo pačiu baterijos įkrovos lygiu mieste galima nuvažiuoti 300 kilometrų, tai užmiestyje gal pavykti tik 200 kilometrų.

2. Pirmą kartą važiuojant elektromobiliu, neplanuokite ilgos kelionės

Išbandykite elektromobilį: pavažiuokite vienu režimu, tada kitu. Taip sužinosite, kuo skiriasi rėžimai ir kiek galima su tokiu automobiliu nuvažiuoti.

3. Prieš kelionę apsižiūrėkite, kur bus krovimo stotelių

Yra tam tikrų programėlių, kurias įdiegus telefone galima nesunkiai pasitikrinti, kurioje maršruto vietoje yra įkrovimo stotelių. Būkite nusiteikę, kad vairuojant elektromobilį tenka naudotis bent keliomis skirtingų įkrovimo stotelių tinklų programėlėmis. Keletas jų: Ignitis ON, autoPilDYK, Elektrum Drive ir kt.

4. Papildomi iššūkiai esant minusinei temperatūrai

Esant labai šaltai dienai, elektromobilio nuvažiuojamas atstumas sutrumpėja. Gali sutrumpėti netgi daugiau nei du kartus. Tam įtaką daro ir automobilio salono šildymas. Elektromobilio baterijos talpa, esant žemai temperatūrai, ne taip efektyviai išnaudojama, tad automobilį reikia įkrauti dažniau.

Žinoma, šaltuoju sezonu svarbu atsiminti ir visiems vairuotojams bendrus patarimus: 5 saugaus eismo taisyklės, vairuojant žiemą.

Ką svarbu žinoti įsirengiant įkrovimo stotelę

Asmeninė elektromobilio krovimo stotelė yra patogus ir naudingas sprendimas. Planuojant įsigyti elektromobilį reikia susitaikyti, kad elektros kaina gali svyruoti, o jie atsiperka ilguoju laikotarpiu per pigesnę eksploataciją. O turint asmeninę krovimo stotelę, atsipirks dar greičiau.

Jei turite nuosavą namą ar parkavimo vietą, patartina įsirengti asmeninę krovimo stotelę.

1. Kokia namų elektros įvado galia?

Žinoti namo įvado galią ir vidutinį elektros suvartojimą svarbu tam, kad būtų galima paskaičiuoti, kiek lieka „laisvos“ galios, kurią galima panaudoti elektromobilio įkrovimui.

Nepamirškite: dažniausiai elektromobiliai įkraunami naktį, kai namų elektros poreikis yra mažesnis ir įkrovimui galite skirti didžiąją dalį turimos galios.

2. Kokios galios įkrovimo stotelė?

Tai priklauso nuo elektromobilio vidinio įkroviklio galios, kuri gali svyruoti nuo 3,7 kilovatų (kW) senesniuose elektromobiliuose iki 22 kW. Elektromobiliams su vienfaziais 3,7 kW ir 7,4 kW vidiniais įkrovikliais pakaktų ir vienfazės įkrovimo stotelės, tačiau, jei planuojama ateityje keisti elektromobilį, vertėtų galvoti apie didesnės galios, trifazes 11 kW arba 22 kW, stoteles.

Atkreipkite dėmesį: jei elektromobilio vidinio įkroviklio galia yra mažesnė nei stotelės, tai didesnės galios stotelė nebūtinai elektromobilį įkraus greičiau.

3. Kur bus įrengiama stotelė?

Mažiausiai išlaidų reikalauja stotelės įrengimas ant sienos privačiame name. Jei stotelė įrengiama ant stovo požeminiame garaže ar lauke, reikia įvertinti atstumą nuo namų elektros paskirstymo skydo, kabelių tiesimo kelią – ar reikės ardyti dangas, kokių papildomų medžiagų reikės. Taip pat prisideda stovo ir papildomų rangos darbų kaina.

Rekomenduojame: perkant įkrovimo stoteles savarankiškai pasidomėkite, ar teikiama garantija perkamai įrangai bei ar yra vietinis gamintojo atstovas, į kurį būtų galima kreiptis iškilus problemoms. Taip pat rekomenduojame stotelės įrengimo darbus patikėti kvalifikuotiems specialistams, kurie galėtų atlikti rangos darbus ir suteiktų garantiją.

Elektromobilių draudimas

Iš esmės skirtumų draudžiant elektromobilį ar vidaus degimo varikliu varomą automobilį nėra. Privalomasis draudimas elektromobiliui išlieka toks pat, koks galioja ir vidaus degimo varikliais varomiems automobiliams. Draudimo kainą draudikai nustato atsižvelgdami į daugybę kriterijų – degalų tipas gali būti vienas iš jų (plačiau: Nuo ko priklauso draudimo kaina). Vis dėlto renkantis kasko draudimą reiktų pasidomėti, ar draudimo apsauga pritaikyta elektromobiliams.

Kasko elektromobiliui aktualiau, nei gali atrodyti

Palyginus panašaus amžiaus – iki 5 metų – automobilius, elektromobilių vidutinė žala siekia apie 1950 Eur, o įprastų vidaus degimo variklių – apie 1430 Eur. Dažniausiai pasitaikančios žalos – standartiniai eismo įvykiai, kai nukenčia įvairios kėbulo dalys, stiklo pažeidimai, prakirstos padangos ar pažeisti ratlankiai.

Elektromobilių remontas trunka ilgiau, kadangi nėra išvystytas dalių tiekimas. Kai kurių dalių tiekimo terminai labai ilgi arba apskritai nėra žinomi. Pavyzdžiui, pagrindinės baterijos, kaina neretai siekia daugiau kaip pusę viso automobilio vertės, todėl pažeidus pagrindinę bateriją, labai tikėtina, kad automobilio remontas būtų netikslingas.

Pasidomėkite, ar oficialus remonto atstovas yra Lietuvoje

Danas Dilys, „If“ transporto priemonių draudimo produkto vadovas, pataria elektromobilių savininkams atkreipti dėmesį, ar jų markės oficialus remonto atstovas yra Lietuvoje, ir kur planuojama atlikti automobilio remontą. Atitinkamai pagal tai reiktų pasirinkti ir draudimo apimtį. Anot D. Dilio, „reikėtų atkreipti dėmesį, kad Tesla atstovų Lietuvoje nėra. Yra tik specialūs servisai, kurie specializuojasi Tesla automobilių remonte. Todėl įsigytų naujų garantinių Tesla automobilių remontas Lietuvoje gali būti kiek komplikuotas.“

Draudimo atstovas taip pat pastebi, kad net 70–80% Tesla automobilių yra įvežami iš JAV po įvykių, dėl kurių buvo pripažinti neremontuotinais. Automobiliai iš JAV, labai tikėtina, gali dažniau susidurti su įvairiais techniniais gedimais, todėl tokiems automobiliams įsigyjant kasko draudimą rekomenduojame kartu įtraukti ir techninės pagalbos bei pakaitinio automobilio paslaugą.

Kasko kaina elektromobiliams

Kasko kaina priklauso tiek nuo automobilio valdytojo, tiek nuo pačio automobilio techninių ypatybių. Kol kas elektromobiliai sudaro tik nedidelę keliais riedančių automobilių dalį (pvz., Lietuvoje yra 1,1 mln automobilių, iš kurių 98 tūkst. varomi dyzelinu, 380 tūkst. benzinu ir 57 tūkst. hibridu), todėl dar sudėtinga nustatyti statistiškai tikslias įmokų priklausomybes. Tačiau, anot draudimo eksperto, jei lygintume panašios markės automobilius, elektromobilių kasko draudimo įmoka būtų didesnė apie 15%.

Kodėl kasko kaina elektromobiliams didesnė?

Elektromobiliai yra brangesni, todėl visiško sunaikinimo atveju išmoka yra natūraliai didesnė.

Elektromobilių valdytojai sąlyginai dažniau praneša apie patirtus nuostolius. Pastebėta, kad Baltijos šalyse pranešimų apie Tesla automobilių žalas gaunama beveik 5 procentais dažniau. O vidutinės išmokos žalai kompensuoti yra didesnės.

Įtakos kainai turi tai, kad kai kuriuose elektromobiliuose naudojamos brangios medžiagos (pvz., aliuminis arba anglies pluoštas). Taip pat kainai įtakos turi elektromobiliuose naudojamos pažangios saugos sistemos – jos apsaugo nuo auto įvykių, tačiau sugedus taisymas atsieina brangiai.

Kodėl kasko yra dar naudingesnis elektromobiliams

Elektromobiliai dažniau patiria nuostolius

Kaip jau minėta, elektromobilių vairuotojai dažniau patiria nuostolius. Viena iš priežasčių – kai kurie elektromobiliai yra labai dinamiški, todėl vairuojant ankštose aikštelėse pritrūksta atidumo.

Didelė žalos kaina

Anot „If“ draudimo eksperto D. Dilio, vidutinė išmoka už elektromobilio žalą yra apie 2000 Eur. Reikia turėti omenyje, kad elektromobilio draudimas apima ne tik rizikas pačiai transporto priemonei, bet taip pat ir įkrovimo įrangai.

Pagalba kelyje

Ši paslauga ypač aktuali, jei turite naudotą elektromobilį. Kuo automobilis senesnis, tuo didesnė tikimybė, kad patirsite įvairius techninius gedimus, dėl kurių gali būti reikalinga techninė pagalba ir pakaitinis automobilis remonto atveju.

Pagalba kelyje elektromobiliams: kada jos prireikia dažniausiai?

Elektromobiliams suteikiama tokia pati pagalba kelyje kaip ir vidaus degimo automobiliams. Tačiau, kitaip nei įprastiems, elektromobiliams dažniau prireikia pagalbos sustojus kelyje dėl išsikrovusios baterijos.

Dažniausiai nutinkantys įvykiai, kai kviečiama pagalba kelyje (pagal dažnumą):

  • prakirsta padanga,
  • eismo įvykis,
  • elektronikos gedimai,
  • problemoms su baterija ar užsivedimu.

Draudimo kompensacija sugadinus viešą elektromobilio įkrovimo stotelę

Apdraudus elektromobilį kasko draudimu „If super kasko“ arba „If geriausias kasko“ variantu , papildomai turėsite valdytojo atsakomybės draudimą, jei dėl Jūsų kaltės suges vieša elektromobilio įkrovimo stotelė ar elektros šaltinis. Maksimali galima draudimo išmoka šiuo žalos atveju gali siekti 2000 Eur.

Ar elektromobilis bus kitas Jūsų automobilis?

Stebint spartų elektromobilių populiarėjimą galima teigti, kad tai nėra ateities automobilis, bet automobilis galvojantiems apie ateitį.

Ekspertų teigimu, ilgainiui visi turėsime elektromobilius. Europos Komisija, patvirtinusi žaliąjį kursą, siekia iki 2050 m. bendrijos šalių poveikį klimatui padaryti neutraliu. Perėjimas prie elektromobilių yra itin svarbus dėmuo siekiant sumažinti CO2 emisijas, nes dabar naudojami degalais varomi lengvieji automobiliai atsakingi už beveik penktadalį į aplinką patenkančio anglies dioksido.

Jei svarstote įsigyti naują automobilį, tikimės, kad mūsų pateikta elektromobilių privalumų apžvalga ir praktinė informacija pasitarnaus nusprendžiant, koks bus kitas Jūsų automobilis.

Susiję straipsniai