Kelionė elektromobiliu po Europą: patarimai, kaip susiplanuoti kelionę

Elektra varomų automobilių paklausai stabiliai augant, kartu ryškėja ir kelionių elektromobiliais tendencija. Jas renkasi aplinką saugantys keliautojai, o taip pat mėgstantys puikių techninių rodiklių, komforto ir ekonominės naudos derinį. Šiame straipsnyje dalijamės patarimais, kaip planuoti kelionę elektromobiliu: pradedant tuo, kaip ir kur greičiau įkrauti automobilį, ir baigiant praktiniais keliautojų patarimais. Taip pat parekomenduosime, kur Europoje galite saugiai nukeliauti elektromobiliu ir kokių vietų geriau vengti.

Elektromobilio keleivio vietoje sėdintis žmogus fotografuoja vaizdą už lango ir veidrodėlyje matosi jo kameros atspindys.

Jei esate pasiruošę pajusti Europos gamtos grožį ir kultūrinę įvairovę vairuodami elektromobilį, pirmiausia susidarykite pageidaujamą maršrutą. Tada išsiaiškinkite, ar pakeliui įrengta įkrovimo infrastruktūra. Į ką dar reikėtų atsižvelgti, siekiant užsitikrinti sėkmingą kelionę elektromobiliu? Šį klausimą uždavėme „Moller Baltic Import“ elektromobilių skyriaus vadovui Matui Zemyčiui (Matīss Zemītis). Matas pats kasdien važinėja elektromobiliu ir yra juo vykęs į kelionę su šeima po Italiją ir kitas Europos šalis.

1. Susipažinkite su savo automobiliu ir jo baterijos talpa

Prieš planuojant kelionę, būtina išsiaiškinti, kiek kilometrų gali nuvažiuoti jūsų elektromobilis su visiškai įkrauta baterija. Kuo didesnė baterija, tuo toliau nukeliausite be būtinybės sustoti įkrauti bateriją. Štai todėl renkantis maršrutą ir kelionės tikslą baterijos talpa gali net tapti lemiamu veiksniu.

Išmėginkite skirtingas galimybės atsiskaityti už įkrovimo paslaugą. Pavyzdžiui, mobiliojoje programėlėje integruota automobilio gamintojo įkrovimo paslauga, kurios pagalba galite rasti įkrovimo stoteles ir susimokėti. Dauguma automobilių gamintojų yra sudarę sutartis su pagrindinių tinklų operatoriais, todėl patartina prieš leidžiantis į ilgą kelionę, susižinoti visus variantus.

Rinkdamiesi įkrovimo stotelę, pamatysite, kad jos klasifikuojamos pagal maksimalią įkrovimo galią kilovatais (kW) ir tris įkroviklių tipus: lėtos (AC), greitos ir supergreitos (DC) įkrovos. Greitieji įkrovikliai labiausiai įprasti viešosiose įkrovimo stotelėse; su jais maždaug per valandą galėsite įkrauti elektromobilio bateriją nuo 10 % iki 80 %. Pasigilinę į skirtingas elektromobilių įkrovimo galimybes galėsite geriau planuoti savo kelionės ritmą.

Keletas praktinių patarimų, kaip veiksmingai įkrauti ir prižiūrėti elektromobilių baterijas:

  • Nebūtina visuomet įkrauti elektromobilį 100 % – geriau įkrauti po truputį, kai turite galimybę, negu atidėlioti tai vėlesniam laikui.
  • Geriausia įkrauti bateriją tuomet, kai keliaudami sustojate ir baterija dar šilta (neatidėliokite įkrovimo iki ryto).
  • Sąnaudos mieste bus žemesnės, kai baterija taip pat įkraunama stabdant (rekuperacija).
  • Kuo greičiau važiuojate, tuo didesnės sąnaudos: greitkeliuose, kad sutaupytumėte energijos, nerekomenduojama dažnai lenkti (be to, taip saugiau).

Eksperto patarimas. Prieš leisdamiesi į užsienį, nuvykite į tolimesnį miestą arba kaimyninę šalį. Taip geriau pažinsite savo automobilį, sužinosite, kiek trunka įkrauti bateriją, kaip keičiasi sąnaudos išvažiavus už miesto, ar patogu keliauti šiuo automobiliu ir t. t.

2. Susidarykite kelionės maršrutą, o įkrovimo stoteles rasite

Elektromobilių viešųjų įkrovimo stotelių skaičius Europoje pastaraisiais metais smarkiai išaugo, ir dabar bendrame Europos tinkle jis pasiekė daugiau kaip 600 000. Numatoma, kad viešųjų įkrovimo stotelių skaičius iki 2025 m. pasieks 1,3 mln., o iki 2030-ųjų jų bus jau 2,9 mln.

Mato Zemyčio patirtis keliaujant taip pat išsklaido paplitusį mitą, kad sunku rasti įkrovimo stotelę elektromobiliui. „Europoje praktiškai nebėra problemos įkrauti elektromobilį, – teigia jis. – Įkrovimo infrastruktūra yra visur, todėl nereikia koreguoti planų pagal stoteles. Galite planuoti vadovaudamiesi savo interesais ir keliavimo prioritetais, ir pakeliui rasti įkrovimo stotelių.“

„Jeigu jūsų elektromobilis gali nuvažiuoti mažiausiai 400 km vasarą, – tęsia Matas, – to pakanka, nes keliaujant su šeima vis tiek reikės sustoti ir, pavyzdžiui, užsukti į tualetą. Kai stabtelite išgerti kavos ar papietauti arba einate apžiūrėti kokį nors įdomų objektą, galite pasinaudoti greitojo arba supergreito įkrovimo stotele ir per pusvalandį įkrauti bateriją. Supergalingi įkrovikliai, tokie kaip 350 kW, keliuose tampa vis dažnesni ir leidžia greitai papildyti energijos atsargas. Galite įsikrauti net tada, kai baterija dar nėra visiškai išsekusi, o tiesiog jums patogu sustoti arba trumpas sustojimas numatytas kelionės planuose.

Eksperto patarimas. Vadovaukitės įkrovimo stotelės arba mobiliosios programėlės pateikiama informacija. Pavyzdžiui, daugumoje stotelių jūsų paprašys sumokėti už suvartotą elektros energiją, o kai kuriose gali būti skaičiuojamas įkrovimo laikas.

3. Kliaukitės automobilio navigacija

Daugelis mūsų esame įpratę kasdienėse kelionėse naudotis „Waze“ arba „Google Maps“ navigacijos programėlėmis. Vis dėlto elektromobiliuose yra įrengtos inovatyvios internetinės navigacijos sistemos, kuriose taip pat pateikiama informacija apie įkrovimo stotelių vietą ir pasiekiamumą.

Integruota sistema atpažįsta, kuriose vietose yra tinkama įkrovimo įranga, ir gali parinkti tas, kurios atitinka automobilio gamintojo nurodytas atsiskaitymo alternatyvas. Žemėlapyje parodomos visos įkrovimo stotelės, o jūs galite išrūšiuoti jas pagal stotelės tipą ir įkrovimo greitį. Be to, visose įkrovimo stotelėse siūloma atsiskaityti per įkrovimo paslaugos teikėjo programėlę – dažnai taip yra pigiau, tačiau sudėtingiau, ypač užsienyje.

Pamėginkite susiplanuoti maršrutą praktiškai. Galite įvesti bet kokį Europos miestą kaip kelionės tikslą ir apskaičiuoti kelionės laiką, įtraukdami palydovinės navigacijos sistemos rekomenduojamus sustojimus įkrauti bateriją. Automobilio sistema yra susieta su „Google Maps“, todėl taip pat gauna tikralaikę informaciją apie eismo spūstis arba kelių remontą.

Matas rekomenduoja išnaudoti visas automobilio navigacijos sistemos galimybes. „Automobilis seka savo baterijos lygį ir parodo atstumą iki kitos įkrovimo stotelės. Įkrovimo stotelių žemėlapyje taip pat matyti, kiek kurioje stotelėje vienu metu gali krautis elektromobilių, kiek vietų atitinkamu metu yra laisvos ir įkrovimo greitį. Prisijungus prie įkrovimo įrangos, sistema parodys, kiek laiko tiksliai užtruks įkrauti automobilį iki pasirinkto baterijos įkrovimo lygio.“

Eksperto patarimas. Naudokitės įkrovimo stotelėmis miesto aikštelėse. Nustatykite lėtą įkrovimą ir grožėkitės miestu. Kol automobilis kraunasi, parkavimas dažniausiai yra nemokamas; tik kai kuriose vietose tokiu atveju imamas papildomas mokestis už parkavimą.

4. Apsistoti rinkitės vietas, kuriose yra įkrovimo stotelės

Planuodami kelionę ir rezervuodamiesi būstą, pasiaiškinkite, ar pasirinktoje vietoje yra galimybė įkrauti elektromobilį. Ši paslauga vis labiau populiarėja Vakarų Europoje ir kartais įtraukiama į nakvynės kainą.

Atkreipkite dėmesį, kad nakvynės vietose siūlomos įkrovimo stotelės dažnai krauna lėtai, tačiau pernakt įkrausite bateriją pakankamai, kad galėtumėte tęsti kelionę.

Jeigu viešbutis arba svečių namai nesiūlo įkrovimo paslaugos, suplanuokite sustojimą įkrauti bateriją vakare, prieš vykstant į nakvynės vietą. Matas rekomenduoja derinti įkrovimą su apsilankymu parduotuvėse arba vakariniu pasivaikščiojimu po turistų lankomas vietas.

Eksperto patarimas. Pasilikite baterijos mažiausiai 30 km atstumui. Prie pasirinktos stotelės gali laukti eilutė arba pasitaikyti techninių gedimų. Išmintinga pasilikti atsargą, jeigu kartais tektų vykti į kitą įkrovimo stotelę.

5. Žiemą numatykite dažnesnius ir ilgesnius sustojimus

Pagal fizikos dėsnius automobilio baterija žiemą išsikrauna greičiau dėl šildymo, didesnio pasipriešinimo važiuojant slidžiais keliais ir kritulių. Baterijos įkrovimas šaltu oru taip pat gali trukti truputį ilgiau.

Nors šie skirtumai nebus itin dideli, atsižvelkite į juos planuodami kelionę į šaltus kraštus. Itin atšiauriomis sąlygomis būtinai numatykite dažnesnius arba ilgesnius sustojimus baterijai įkrauti.

Matas pabrėžia, kaip patogu važiuoti elektromobiliu žiemą. „Norvegijos šiauriniame regione, Finmarke, elektromobiliai populiarūs dėl patikimumo šaltu oru. Priešingai nei su tradiciniais vidaus degimo varikliais, ypač dyzeliniais, nereikia vargti užvedant automobilį itin nukritus temperatūrai. Be to, patogu nuotoliu įjungti šildymo sistemą dar namuose – tai užtikrina papildomą komfortą. Atsikėlus rasti pašildytą automobilį atitirpintais langais – nepaprastas privalumas elektromobilio savininkui žvarbiais žiemos rytais.“

Eksperto patarimas. Naudokitės pagalba kelyje. Jeigu taip nutiktų, kad tektų sustoti šalikelėje su tuščia baterija, galite pasinaudoti pagalbos kelyje paslauga, į kurią įeina nemokamas nutempimas iki įkrovimo stotelės. Šią paslaugą kartais teikia pats elektromobilio gamintojas arba kasko draudimas – susipažinkite su turimu draudimo apsaugos variantu prieš leisdamiesi į kelią!

Kelionės elektromobiliu pranašumai

Vairuojantiems elektromobilius kasdieniai tokio keliavimo būdo pranašumai veikiausiai gerai žinomi. Matas Zemytis ir jo šeima ypač vertina šiuos iš jų:

  • kelionės elektromobiliu sąnaudos tikriausiai bus mažesnės negu važiuojant automobiliu su vidaus degimo varikliu;
  • galite saugiai važinėti žemų emisijų zonose, įskaitant senamiesčius ir turistų gausiai lankomas vietas daugumoje Europos miestų;
  • elektromobilis draugiškas šeimai, nes jis važiuoja tyliau, vairuoti jį maloniau, mažesnė rizika, kad mažus vaikus ims pykinti. Be to, vaikai gali mokytis pasirūpinti automobiliu ir prižiūrint tėvams patys įjungti elektromobilį krautis – tai saugu, o rankos neatsiduos degalais.
  • Elektromobiliai suteikia daugiau galių, daugiau komforto ir dvasios ramybę, kad keliaudami neteršiate aplinkos.

Kur nuvykti elektromobiliu?

Trumpai atsakysime: kur tik norite! Vis dėlto jeigu nusižiūrėjote mažiau populiarų kelionės tikslą, verta pasidomėti, ar ten yra pakankamai elektromobilių įkrovimo stotelių.

Pavyzdžiui, Matas perspėja, kad Balkanų šalyse įkrovimo infrastruktūra dar tik kuriama. Kita vertus, šie darbai vyksta labai greitai, todėl situacija gali pasikeisti vos per keletą metų. Bulgarijoje ir Rumunijoje pastaraisiais metais įkrovimo stotelių skaičius smarkiai išaugo, todėl įmanoma ir saugu ten keliauti elektromobiliu.

Net kalnuotoje vietovėje galite keliauti be rūpesčių: leidžiantis žemyn ir stabdant baterija įkraunama, todėl nereikia nerimauti, kad perkais stabdžiai.

Vakarų ir Vidurio Europoje elektromobilio įkrovimas nebekelia problemų. Daugelyje įkrovimo stotelių bateriją įkrausite itin greitai; ši paslauga siūlome kone visose nakvynės vietose. Atkreipkite dėmesį, kad Nyderlanduose, Liuksemburge, Švedijoje ir Austrijoje daugiausia viešųjų įkrovimo stotelių, tačiau kitose Europos šalyse sulig kiekvienais metais jų irgi daugėja. Pavyzdžiui, Prancūzijoje ir Vokietijoje įrengiama šimtai naujų stotelių kas mėnesį.

Žinoma, kiekvienoje kelionėje gali būti netikėtų posūkių, todėl ramiau keliausite su „If“ elektromobilių kasko draudimu. Pavyzdžiui, atlyginsime iki 2 000 Eur, jeigu jūsų elektromobilio įkrovimo laidas bus sugadintas arba pavogtas arba jeigu padarysite žalą viešajai įkrovimo stotelei.

Už žalesnes ir smagesnes keliones!

Jeigu turite arba planuojate įsigyti elektromobilį ir jums patinka keliauti, tikrai turėtumėte išbandyti kelionę elektromobiliu. Pradėkite nuo trumpesnių išvykų po savo šalį, o toliau drąsiai tyrinėkite visą Europą. Galia, tyla ir komfortas bus neatskiriami jūsų kelionės palydovai, o sykiu žinosite, kad jūsų atostogos bus palankesnės aplinkai ir kišenei. Smagių kelionių!

Susiję puslapiai