Nerimas dėl elektromobilio įkrovimo: pagrįstas ar ne

Elektromobilio įkrovimas ir infrastruktūra – temos, kurios kelia daugiausiai nerimo svarstantiems įsigyti elektromobilį. Kiek nerimas yra pagrįstas ir kiek ne? Dalinamės naujausia informacija apie infrastruktūros plėtrą Lietuvoje, kokios yra asmeninės įkrovimo stotelės įsirengimo galimybės bei ką pataria specialistai apsisprendusiems ją įsirengti.

Elektromobilių pardavimai muša rekordus visame pasaulyje, neaplenkiant ir Lietuvos. Vien 2023 m. per pirmą pusmetį naujų elektromobilių registracijų skaičius Lietuvoje išaugo 72 procentais. Ekspertų teigimu, ateityje visi turėsime elektromobilius, todėl klausimai, su kuriais susiduria elektromobilių savininkai dabar, darosi aktualūs visiems. „If“ kasko draudimas taip pat įvertina šį pokytį, todėl draudimo apsauga apima įkrovimo stotelę ir įrangą.

Kaip užsitikrinti patogų energijos tiekimą savo elektromobiliui? Aptariame bendrųjų ir asmeninių įkrovimo stotelių savybes bei įrengimo reikalavimus.

Bendro naudojimo elektromobilio įkrovimo stotelės

Lietuvos gyventojai elektromobilį renkasi ne tik dėl tvarumo, bet ir ekonominių priežasčių. Nors elektromobilio kaina šiek tiek didesnė už įprasto automobilio, tačiau elektromobilio naudojimas galiausiai atsiperka. Vienas iš atsiperkamumo faktorių – elektra, kuria važiuoja automobilis kainuoja pigiau nei degalai.

Elektromobilių išpopuliarėjimas keliuose lemia spartų infrastruktūros augimą. Žadama, kad iki 2030-ųjų viešojo įkrovimo stotelių turėtų padaugėti 6 kartus ir jų skaičius sieks apie 6 tūkstančius.

Bendro naudojimo įkrovimo stotelių privalumai

Besiplečianti infrastruktūra palengvina elektromobilių vairuotojų gyvenimą. Viešosios įkrovimo stotelės yra išdėstytos įvairiose viešose vietose: automobilių stovėjimo aikštelėse, šalia verslo ir prekybos centrų, taip pat vis daugiau jų atsiranda miegamuose rajonuose bei prie pagrindinių greitkelių.

Viešos įkrovimo stotelės veikia taip pat kaip degalinės: galite tiesiog atvažiuoti ir įsikrauti savo elektromobilį. Tiesa, tai trunka ilgiau ir, priešingai nei pasikrovus pilną baką degalų, ne visi elektromobiliai gali nuvažiuoti 300 ar daugiau kilometrų vienu įkrovimu (ypač žiemą). Todėl planuojant ilgesnę kelionę prireiks numatyti bent vieną sustojimą įkrovimui.

Bendro naudojimo elektromobilio įkrovimo stotelių trūkumai

Įsigijus elektromobilį reikia būti pasiruošus, kad teks keisti įpročius. Be jau minėtų ilgo krovimo ir trumpesnio veikimo niuansų, pradžioje vairuotojai susiduria ir su kitokiais trūkumais:

  • Sudėtinga stotelių paieška

Elektromobilių vairuotojams nepatogumų kelia tai, kad nėra vienos viešųjų elektromobilių įkrovimo prieigų registravimo sistemos ir tenka naudotis keliomis skirtingų įkrovimo stotelių tinklų programėlėmis.

  • Per maža stotelių pasiūla

Nors vis daugiau įkrovimo paslaugų teikėjų siūlo prieigą prie įvairių įkrovimo stotelių, tačiau augant elektromobilių skaičiui, jų vis dar per mažai. Mažesnių miestų gyventojai skundžiasi, kad įkrovimo stotelių trūksta , o didmiesčiuose dažnai susidaro spūstys.

  • Nepastovi kaina

Daugelyje įkrovimo stotelių už suvartotą energiją reikia mokėti. Šios išlaidos gali skirtis priklausomai nuo paslaugos teikėjo ir vietos.

  • Skirtingi standartai ir jungčių tipai

Skirtingose įkrovimo stotelėse gali skirtis įkrovimo standartai ir jungčių tipai, todėl gali būti ribojamas suderinamumas su tam tikrais elektromobilių modeliais.

Alternatyva – asmeninė elektromobilio įkrovimo stotelė

Nors įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje plečiama, apsisprendus persėsti į elektromobilį, specialistai pataria iš anksto įsirengti elektromobilių įkrovimo prieigas.

Europoje beveik 70% elektromobilių yra kraunami asmeninėse įkrovimo stotelėse prie namų ar darbo. Krauti stotelėse, kur įkrovimo lizdai turi mažesnę galią ir ilgesnę įkrovimo trukmę yra gerokai pigiau. Daugiausiai asmeninių elektromobilių įkrovimo stotelių yra Vokietijoje, Austrijoje, Šveicarijoje ir Prancūzijoje.

Elektromobilio įkrovimo stotelė prie namo

Jei turite nuosavą namą, elektromobilio įkrovimo stotelė gali būti sumontuota bet kurioje Jūsų sklypo vietoje.

Pigiausiai atsieis, jei stotelę įrengsite ant privataus namo sienos. Tačiau, jei norite požeminiame garaže, kaina priklausys nuo stovo montavimo išlaidų ir papildomų medžiagų poreikio.

Įkrovimo stotelė prie esamo elektros tinklo prijungiama atskiru elektros kabeliu, sujungiant įkrovimo stotelę ir namo elektros paskirstymo dėžutę.

Prieš rengiant įkrovimo stotelę svarbu žinoti namo įvado galią ir vidutinį elektros suvartojimą. Taip bus galima paskaičiuoti, kiek lieka „laisvos“ galios, kurią galima panaudoti elektromobilio įkrovimui.

Elektromobilio įkrovimo stotelė daugiabutyje

Jei turite privačią parkavimo vietą požeminėje arba kiemo aikštelėje, galite įsirengti savo privačią įkrovimo stotelę. Jeigu privačios aikštelės neturite, stoteles gali įsirengti ir daugiabučių bendrijoje  – jos bus skirtos to namo gyventojams. Norint stotelę įsirengti daugiabutyje, reikia paruošti ir suderinti projektą su namo administratoriumi ar bendrija.

Galimi 3 įkrovimo stotelių prijungimo būdai daugiabutyje:

  • prie savo buto elektros tinklo,
  • prie esamo bendrų reikmių įvado,
  • prie naujo bendrų reikmių elektros įvado.

Mažiausiai keblumų įsirengti būtų pirmuoju atveju, kai įkrovimo stotelė papildomu kabeliu prijungiama prie buto elektros paskirstymo skydelio. Elektra apskaitoma per Jūsų buto elektros skaitiklį. Šiuo būdu išnaudosite jau turimą buto elektros galią: nakties metu elektromobilio įkrovimui galėsite panaudoti beveik visą elektros galią, nes kitiems elektros įrenginiams jos nebereikės.

Daugiabučiuose dažnai susiduriama su laisvos elektros galios trūkumu ir įkrovimo stotelių prijungimas tampa problematišku. Rekomenduojama iš karto rinktis dinaminį galios valdymą, kuris leidžia įkrovimo stoteles įsirengti visiems norintiems daugiabučio gyventojams net ir esant laisvos galios trūkumui.

Įsirengiant stoteles daugiabutyje būtina atitikti šias sąlygas:

1) Galingumas – 11 kW

2) Palaikomas fazių skaičius – 3

3) Integruotas energijos skaitiklis – tikslumo klasė B

4) Dinaminis galios valdymas

5) Mechaninio atsparumo smūgiams klasė - IK08

6) Atsparumo dulkėms ir drėgmei klasė – IP54 (lauko stotelei), IP44 (vidaus stotelei)

Būkite atsargūs: elektromobilio įkrovimas iš buitinio lizdo yra nesaugu

Krauti elektromobilį daugiabutyje iš buitinio lizdo yra ne tik lėčiausias, bet ir nesaugus būdas.  Naudojant buitinį lizdą, priklausomai nuo turimo elektromobilio, įkrauti galima per 24–48 valandas. Riziką kyla, jei buitinio lizdo instaliacija nėra tvarkinga ir jei į buitinį lizdą patektų drėgmė.

Elektromobilių įkrovimo stotelė suteikia papildomo saugumo, o ir patį elektromobilį galima įkrauti greičiau.

Lietuvoje – kompensacija asmeninei stotelei įsirengti

Nors įkrovimo infrastruktūra Lietuvoje plečiama, apsisprendus persėsti į elektromobilį, pravartu iš anksto įsirengti elektromobilių įkrovimo prieigas. Tai ne tik patogiausias būdas pakrauti automobilį, tačiau ir galimybė sutaupyti.

Asmeninių įkrovimo stotelių plėtrą skatina ir valstybė. 2022 m. rugsėjį Lietuvos energetikos agentūra paskelbė kvietimą teikti paraiškas elektromobilių įkrovimo stotelėms įsirengti. Viso planuojama išdalinti 20 milijonų eurų.

Norintys įsirengti elektromobilių įkrovimo prieigas individualiuose namuose ar soduose gali gauti apie 480 Eur paramą ant sienos įrengtai stotelei iki 22 kW be dinaminio galios valdymo su viena prieiga arba apie 700 Eur kompensaciją ant žemės įsirengtai tos pačios galios stotelei su viena prieiga su dinaminiu galios valdymu.

O norintys įsirengti elektromobilių įkrovimo prieigas privačiose automobilių stovėjimo vietose, daugiabučių namų kiemuose ir garažuose, gali gauti apie 480 Eur kompensaciją ant sienos įrengtai stotelei su viena prieiga iki 22 kW be dinaminio galios valdymo arba apie 1000 Eur ant žemės įsirengtai tos pačios galios stotelei su viena prieiga su dinaminiu galios valdymu.

Kaip įsirengti elektromobilio įkrovimo stotelę?

Asmeninė įkrovimo stotelė palengvins kasdienybę, tad tikrai verta apsvarstyti įsirengimo galimybes. Štai keletas praktinių patarimų planuojant įrengimo darbus.

1) Darbus patikėkite specialistams

Rekomenduojame stotelės įrengimo darbus patikėti kvalifikuotiems specialistams, kurie galėtų atlikti rangos darbus ir suteiktų garantiją. Jei visgi perkate įkrovimo stoteles savarankiškai, būtinai pasidomėkite, ar teikiama garantija perkamai įrangai bei ar yra vietinis gamintojo atstovas, kad iškilus problemoms žinotumėte, kur kreiptis.

2) Įvertinkite savo planus

Elektromobiliams su vienfaziais 3,7 kW ir 7,4 kW vidiniais įkrovikliais pakaktų ir vienfazės įkrovimo stotelės, tačiau, jei planuojama ateityje keisti elektromobilį, vertėtų galvoti apie didesnės galios, trifazes 11 kW arba 22 kW, stoteles.

3) Pasidomėkite, kas įeina į kasko

Draudžiant automobilį kasko draudimu, pasidomėkite, ar elektromobilio įkrovimo stotelė bus apdrausta. „If“ draudimas apdraudžia namuose įrengtas specializuotas elektromobilio įkrovimo stoteles ar nešiojamąjį įkroviklį ir įkrovimo laidus. Draudimas padengs nuostolius iki 2000 Eur automobilio atsitrenkimo bei gaisro atvejais.

Kurį įkrovimo stotelės tipą rinktis?

Rinkdamiesi stotelę, pastebėsite, kad jos skirstomos pagal maksimalią įkrovimo galią vatais (W) ir yra trijų tipų: lėto, vidutinio (greito) ir itin greito įkrovimo. Atkreipkite dėmesį, kad, jei elektromobilio vidinio įkroviklio galia yra mažesnė nei stotelės, tai didesnės galios stotelė nebūtinai elektromobilį įkraus greičiau.

  • Lėto įkrovimo

Tai pigiausias ir prieinamiausias elektromobilio baterijų papildymo būdas. Užtenka turėti tvarkingą elektros įvadą su įžeminimu ir bateriją galima įkrauti pasinaudojus paprasčiausiu buitiniu elektros kištukiniu lizdu ir specialiu adapteriu, kuris pritaikytas automobilio modeliui. Vis dėlto, tai gana lėtas krovimo būdas. Pakrovę elektromobilį vieną valandą nuvažiuosite maždaug iki 6 km. O 36kWh talpos baterijai įkrauti prireiks iki 15  valandų.

  • Greito įkrovimo

Šiam tipui naudojama prie sienos primontuota arba ant žemės pastatyta įkrovimo stotelė, kuriai gali būti naudojamas buitinis elektros tinklas. Šiuo būdu pakrovę elektromobilį vieną valandą nuvažiuosite maždaug 12–20 km.

  • Labai greito įkrovimo

Tai dažniausiai komercinio tipo stotelėse esantis būdas, kurios elektromobilio bateriją iki 80 % gali įkrauti per pusvalandį. Šiuo būdu pakrovę elektromobilį vieną valandą nuvažiuoti galima iki 100 km.

Elektromobilio įkrovimo kabelio jungčių tipai

Elektromobilio įkrovimo kabeliai yra skirstomi priklausomai nuo įkrovimo tipo – AC arba DC. Automobilių gamintojai kuria skirtingus jungčių tipus, bet kai kurie jų gali būti pritaikomi.

AC tipo jungtys:

  • Type 1 – dar kitaip vadinama SAE J1772. Būdinga Amerikos bei Japonijos rinkos elektromobilių įkrovimui.
  • Type 2 – dar kitaip vadinama IEC 62196-2 yra Europos standartas. Šio tipo jungtis naudojama asmeninėse elektromobilio įkrovimo stotelėse, kai elektromobilį galite palikti ilgesniam laikui.

DC tipo jungtys:

  • CCS skirta įkrauti BMW, Jaguar, VW, Audi, Porsche, Ford ir kitus elektromobilių modelius. Svarbu paminėti, kad CCS yra kombinuota įkrovimo sistema, pritaikoma tiek AC (Type 2), tiek DC jungtims.
  • CHAdeMO yra greitojo įkrovimo jungtis dažnai naudojama Japonijos gamintojų, kaip Nissan, Toyota, Mitsubishi, Subaru. Taip pat pritaikoma ir Prancūzų gamybos modeliams: Citroen, Peugeot.
  • Tesla nuolatinės srovės jungtys yra naudojamos tik Tesla elektromobiliams įkrauti.

Adapteriai nėra patikimi

Kai kurie elektromobilių savininkai naudoja adapterį, kuris leidžia pakeisti jungties standartą, tačiau tai yra pavojinga. Specialistai rekomenduoja to nedaryti, kadangi tai ne tik gali sukelti stotelės gedimą, bet ir kelia pavojų Jūsų saugumui. Todėl būkite atsargūs ir naudokite tik gamintojo nurodytą jungtį.

Dėl įkrovimo galimybių ir infrastruktūros nerimauti nereikia

Nors spartus elektromobilių augimas ir nebuvo prognozuotas, tačiau panašu, kad nerimas dėl infrastruktūros, įkrovimo bei su elektromobilio priežiūra susijusių įpročių pasikeitimo yra nepagrįstas.

Elektromobilius kaip ekologišką ir ekonomišką transporto priemonę renkasi vis daugiau Europos ir Lietuvos gyventojų. Prie to prisideda ir sparti infrastruktūros plėtra, ir skatinimo programos.

Net jei neturite elektromobilio, bet planuojate įsigyti, rekomenduojame pasidomėti įkrovimo stotelių skatinimo programa, o renkantis kasko draudimą, įsitikinti, ar turėsite visas reikiamas draudimo apsaugas bei ar  įkrovimo stotelės draudimas yra įtrauktas. „If” draudime apdraudę savo elektromobilį galite turėti apsaugą įkrovimo įrangai, kelyje išsikrovusio elektromobilio transportavimo ir kitas apsaugas.

Susiję straipsniai